En designers drøm går i opfyldelse

iskrystalprinsessen-01

Må man lade sig inspirere af ting, man ser i verden? Iskrystalprinsessen Vol. II er et projekt om bæredygtig kulturarv, inspiration og mode, når det er bedst

Tekst: greenland today, Foto: Peter Christian Christensen, Model: Carmen Kass

Nordens Institut i Grønland har et spændende projekt i gang med navnet »Iskrystalprinsessen Vol. II«. Det er iværksat for at stimulere Grønlands og verdens igangværende debat om at beskytte oprindelige folks rettigheder overfor f.eks. modedesignere. Nogle er glade for den internationale opmærksomhed, der følger med, når deres kultur inspirerer andre, mens andre føler sig truet på deres kulturelle værdier.

iskrystalprinsessen-02Et bærende element i projektet er modedesigner Jørgen Simonsens kollektion af kjoler og pelse, der blandt andet er inspireret af den grønlandske nationaldragt. Fra januar har de været udstillet på Grønlands Nationalmuseum i Nuuk, der har en stor historisk samling af nationaldragter gennem tiden. Efterfølgende blev der afholdt paneldebat i Grønlands Kulturhus Katuaq. Her deltog over 100 fremmødte i en åben debat, om det er i orden at lade sig inspirere af et kulturelt symbol som den grønlandske nationaldragt. Debatten viste tydeligt, at Grønland er blevet et mere moderne land og en del af det globale samfund. Kun nogle få udtrykte direkte modstand mod anvendelsen af elementer fra nationaldragten, mens mange synes, det var ok, og endnu flere var stolte af, at verden kunne inspireres af noget fra Grønland.

iskrystalprinsessen-05Lektor ved Grønlands Universitet Rossanguaq Rossen holdt et spændende indlæg om nationaldragten, som hun har skrevet en Phd afhandling om, og viste flere eksempler på, hvordan nyt er inspireret af gammelt gennem tiden, heriblandt designer Peter Jensens støvler inspireret af nationaldragtens kamikker og senest Victoria’s Secret samt de hjemlige grønlandske designere som Bibi Chemnitz, Isaksen Design, Nuuk Couture og RC Design.

iskrystalprinsessen-03Designeren
Den danske modedesigner Jørgen Simonsen blev i 1998 ansat som chefdesigner for modehuset Versace i Paris. Her viste han blandt andet sine skitser til en kollektion, han kaldte »Iskrystalprinsessen«. Den blev senere en del af Versaces første Haute Couture kollektion efter grundlæggeren Gianni Versaces død og fik en meget positivt modtagelse af modeverdenen.

Jørgen Simonsen kalder selv kollektionen »inspireret af« nationaldragten.

– Det var noget, der udsprang af min fantasi og lyst til at komme af med noget kreativt for over 20 år siden, fortæller han.

iskrystalprinsessen-06– Min ide var at forene nationaldragten og biker-kulturen. Det var ikke noget, jeg ville trække ned over hovedet på nogen, eller noget jeg kreerede for at ændre på noget. Kollektionen er min »fremsætning«. Kan det inspirere nogen, er det velkomment.

– Jeg har ikke besøgt Grønland før nu, og mødet med landet, kulturen og menneskene har overgået mine forventninger med en milliard, siger designeren.

– Til den nye udstilling har jeg skabt fem nye designs i samarbejde med Nationaldragtskolen i Sisimiut og systuer i Nuuk og Istanbul.

– Det har været et fantastisk samarbejde med de grønlandske syersker omkring de nye design i udstillingen. Jeg er imponeret over, at de kunne sy med japanske perler, der kun er 1/3 størrelse af, hvad der normalt bruges i nationaldragten.

– Desuden er jeg lykkelig over endelig at besøge det land, jeg før kun har besøgt i min fantasi. Det er som at realisere en drøm, fortæller Jørgen Simonsen.

iskrystalprinsessen-04Foto: Niklas Croall                                                                               Foto: Ulannaq Ingemann

Global udvikling
Den grønlandske nationaldragt har ikke været statisk gennem tiden. Perlekraven var oprindeligt kun en kort halskrave, men har udviklet sig til den nuværende længde. Blomsterbroderierne er roser og ikke en oprindelig grønlandsk blomst. På et eller andet tidspunkt har grønlænderne altså selv ladet sig inspirere udefra, ligesom perlerne og stoffet også er importeret.

Et såkaldt »internationalt charter« er under udarbejdelse for at beskytte oprindelige folks rettigheder overfor blandt andet modedesignere. En sag, der er bred uenighed om.

Vil det at beskytte f.eks. de grønlandske mønstre være det samme som at stoppe udviklingen?

Ofte er mønstrene på nationaldragten nye, skabt af et fingernemt familiemedlem med respekt for traditionen. Og hvad med Grønlands egne designere? Må de godt bruge symboler og mønstre i deres designs, mens udenlandske designere skal holde sig væk?

I det hele taget har man overlevet i Arktis ved at være i stand til konstant at omstille og udvikle sig. Og det tyder på, at Grønland fremover med stolthed bidrager med inspiration til en globaliseret verden, vi alle låner lidt fra, både i kunsten, moden, maden og så meget andet.

iskrystalprinsessen-07Designer
Jørgen Simonsen

Project & concept
Katja Vahl, Nordens Institut i Grønland
Lektor Rossanguaq Rossen
Designer Jørgen Simonsen

Makeup & hår
Natascha Pedersen

Facebook
nordensinstitutigroenland

www
napa.gl

Turne
Sisimiut, Strasbourg, Karasjok, Stockholm, Struer, København, Reykjavik, Torshavn, Helsinki, Paris.
Datoerne kommer på hjemmesiden.

Model & Fashion foto
Carmen Kass
Peter Christian Christensen

Følg den grønlandske mode på Facebook 
GreenlandFashion

iskrystalprinsessen-08